Bemutatkozás
Bemutatkozás
Képzéseink az alapvető készségek és kompetenciák fejlesztésén túl a különböző műszaki-technológiai területek összekapcsolásával mutatják meg a szakmákban rejlő izgalmas lehetőségeket. A megszerzett technikai ismereteket számos területen kamatoztathatják a nálunk végzettek. Ma már számos kereskedelmi, logisztikai tevékenység alapja az iskolánkban megszerezhető automatikai, mechatronikai ismeret. A gépjárműgyártás, a faipar, az építőipar, a textilipar is olyan gépeket alkalmaz, amelyek kezelése könnyen elsajátítható a Dériben megszerzett ismeretek birtokában.
Iskolánkat választó minden tanuló megismerkedhet az ipari robotok világával. A robotika rendkívül dinamikus és gyorsan fejlődő terület, amely számos izgalmas lehetőséget és kihívást rejt.
A robotika hihetetlenül izgalmas és kreatív tevékenység, amely lehetőséget ad a diákoknak saját gondolataik és ötleteik megvalósítására. A tanulási folyamat során betekintést nyerhetünk az innováció és a technikai fejlődés világába. Ezáltal képesek leszünk követni az új technológiák fejlődését, és esetlegesen még újító ötletekkel is előállhatunk. Megtanulhatjuk hogyan működnek az alapvető technológiák, például a szenzorok, motorok és aktuátorok. Mindemellett elsajátíthatjuk a programozás alapjait, amire ma már az élet minden területén szükségünk lehet.
A robotikai projektek jellemzően csapatmunkát igényelnek. A diákoknak össze kell dolgozniuk, meg kell osztaniuk az ötleteiket, és együtt kell problémákat megoldaniuk. Emellett, mivel másokkal is együtt kell működniük, a kommunikációs készségeik is fejlődnek. A team munka során elengedhetetlen a soft skillek – például időmenedzsment, nem rutinszerű problémamegoldás, alkalmazkodóképesség, komplex kommunikációs és társas készségek.
Egyre nagyobb mértékben válnak szükségessé olyan szakemberek, akik értenek a robotika területéhez és képesek használni a robotokat, automatizált rendszereket, ezért a robotika tanulása növelheti a diákok karrierlehetőségeit a jövőben.
A Szegedi SZC Déri Miksa Műszaki Technikum kiemelkedő figyelmet fordít a gyakorlati oktatásra, szorosan együttműködik duális partnereivel, így a diákok számos gyakorlati projekten, valós problémák megoldásán dolgozhatnak. A bevont szakemberek nemcsak szakmai tudást közvetítenek, de a magabiztosság, a tudatosság és a nagyobb önbizalom kialakításában is segítenek. Emellett lehetőség van szakmai gyakorlaton, tanulmányúton való részvételre is. Határozott célunk, hogy a fiatalok bátran és magabiztosan induljanak el a választott pályán való érvényesüléshez.
A 2024/2025-ös tanévre jelentkezni lehet a Déribe: Gépészet (Gépész technikus (CAD-CAM szakmairány), Gépgyártás-technológiai technikus), Specializált gép és járműgyártás (Mechatronikai technikus) és Elektronika és elektrotechnika (Automatikai technikus (Gyártástechnika szakmairány), Elektronikai technikus, Ipari informatikai technikus) ágazatokban induló okleveles és nyelvi osztályokba. A tizedik osztály elvégzése után a nálunk tanulók ezekből a szakmákból bármelyiket választhatják, akár ágazatok közötti váltással is!
Ajánljuk a Dérit mindenkinek, akit érdekel a modern technológia, szeretne középfokú tanulmányai után elhelyezkedni, vagy mérnöki tanulmányokat folytatni. A tudomány, a technológia és a mérnöki pálya végtelenül szép és izgalmas – szeretnénk elérni, hogy az ebben rejlő óriási lehetőséget tanulónk is észrevegyék.
Iskolánk jelenlegi helye, szerepe Szeged város közoktatási rendszerében
Az 1894-ben alapított iskola Szeged város egyik legrégebbi oktatási intézménye. Örvendetes tény, hogy az elmúlt évek átszervezései után szakmailag továbbra is önállóan, nevünket, egyéni arculatunkat megtartva, hagyományainkat ápolva működhetünk tovább. Az alapítók szándékát őrizve ma is a műszaki tudományok megalapozása a fő cél. A nevelő-oktató munka színvonala, hagyományai méltán váltanak ki megbecsülést, tekintélyt nemcsak a városban, hanem a műszaki felsőoktatási intézményekben is. Az intézmény szakmai programja a műszaki szakterület három ágazatára – gépészet, informatika, villamosipar és elektronika – épül.
Büszkék lehetünk:
- Továbbtanulási mutatóinkra.
Az érettségi vizsgák után a diákok kb. 45%-a tanul tovább felsőoktatási intézményekben; elsősorban műszaki főiskolán, egyetemen. Az iskola a dél-alföldi régió szakközépiskoláinak rangsorában, melyet a felsőfokú oktatási intézményekbe felvett tanulók aránya alapján készítenek, hagyományosan előkelő helyen áll.
A technikus évfolyamon maradók közül (≈50%) sokan az egyetem előtti lépcsőfoknak szánják egy szakképesítés megszerzését, hiszen egy leendő mérnök egész életében profitálhat abból, ha egy szakmát is elsajátít.
- Diákjaink sikeres szereplésére országos tanulmányi, szakmai és egyéb versenyeken.
- A tanulók kulturált, fegyelmezett viselkedésére a mindennapok során, a tanulmányi kirándulásokon, múzeumok, kulturális rendezvények látogatásakor.
- Iskolai rendezvényeink, ünnepeink hagyományosan magas színvonalára, sokszínűségére.
- A 10. évfolyamosok körében végzett országos kompetencia-mérésen elért eredményeinkre.
A szignifikánsan jobban, hasonlóan, illetve gyengébben teljesítő telephelyek száma:
A diagramok azt mutatják, hogy a nagy szakközépiskolák közül az országban matematikából csupán 5 iskola, szövegértésből pedig 38 iskola diákjai teljesítettek jobban, mint a mi diákjaink.
- Nevelőtestületünk képzettségére, igényességére, sokoldalúságára, elhivatottságára.
Tanáraink lelkiismeretes, elhivatottsággal végzett munkájának bizonyítéka a magas hozzáadott érték, aminek köszönhetően diákjaink teljesítménye lényegesen jobb, mint az előzetesen prognosztizált.
- A Szent-Györgyi emlékszoba megnyitására.
2012 decemberében Szent-Györgyi Albert munkásságának két fontos eseményére, a Nobel-díj elnyerésének 76. és a C-vitamin paprikából való előállításának 81. évfordulójára emlékeztünk. E jeles napon, egy állandó kiállításnak helyet adó emlékszobát nyitottunk meg.
1930-tól Szent-Györgyi Albert ebben az épületben lakott és dolgozott. Szolgálati lakása a földszinti folyosó végén, laboratóriumai a nagyműhely területén voltak.
1932 őszén itt mutatta ki a paprika C-vitamin tartalmát, majd itt sikerült először a világon nagy mennyiségben C-vitamint előállítani.
Így iskolánk épülete méltán nevezhető a C-vitamin szülőhelyének. Az egyetlen hely az országban, ahol Nobel-díjjal jutalmazott felfedezés született.
Az ismertető a következő oldalon folytatódik, kérjük kattintson a folytatásért!
Iskolánk jövője
A megkezdett munkát folytatva szeretnénk elérni, hogy a Déri továbbra is a város egyik meghatározó oktatási intézménye legyen.
Ezért fontos, hogy az iskolában folyó nevelő-oktató munka az ide járó diákoknak, azok szüleinek és a munkaerő-piac igényeinek megfelelő legyen.
Az Európai Unió tagállamainak saját hatáskörébe tartozik az oktatási-képzési rendszer megszervezése és irányítása, de ezt bizonyos uniós elvárásokkal össze kell hangolni, azoknak meg kell felelni. Egyik, számunkra kedvező indikátor szerint hazánkban a műszaki és természettudományos képzettségű szakemberek számát növelni kell. Tehát igenis szükség van olyan iskolára, amely a műszaki irányú továbbtanulásra készít fel, speciális – a gimnáziumban tanultaknál mélyebb – szakirányú ismereteket nyújt diákjai számára.
A fenti célok megvalósulását bizonyítja az iskola népszerűségének dinamikus növekedése, ami tükröződik a tanulói létszámban is.
A növekedés a szakképzési kínálatunk bővülésének következménye.
Néhány cikk elérhetősége:
- A szegedi elit iskolák tablóképek riport sorozata: Vargáné Szőke Márta a Déri Miksa Szakképző Iskola igazgatónőjével (http://www.fecsego.eu/2016/02/22)
-Dérisek győzelme a történelmi öttusában
(http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/derisek_gyoztek_a_tortenelmi_ottusaban/2419636/; 2015.03.01.)
Kinyomtatják a fogaskereket:
(http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/kinyomtatjak_a_fogaskereket/2350290/; 2013.09.20)
Szent-Györgyi emlékszoba nyílt a Dériben:
(http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/szent-gyorgyi-emlekszoba_nyilt_a_szegedi_deriben/2310751/; 2012.12.11.)
Gépésztechnikusok boomja a Dériben:
Az iskolában
- hegesztő-, lakatos-, esztergályos-, elektronikai-, villamos szerelő műhelyek
- síkforgácsoló-, CNC-, gépipari szerelő műhely
- PLC-, gépészeti technológiai-, automatikai- pneumatikai-, hidraulika-,
robottechnikai-, digitális technikai-, impulzustechnikai-, analóg elektronikai-, villamos-gépek laboratórium működnek
A sokrétű műszaki képzéshez magas színvonalú informatikai tevékenység kapcsolódik.
Megújulás a szakképzésben
A szakképzésben nem lehet állandóságról beszélni. A munkaerő-piaci igényekhez, elvárásokhoz folyamatosan alkalmazkodni kell az oktatási rendszernek.
Bátran kijelenthetjük, hogy felszereltségünk, eszközállományunk több szakterületen eléri a csúcstechnológiát.
Gépészeti területén:
- a robottechnika, ipari hegesztő robot
- a CNC forgácsolás, (marás esztergálás)
- a CAD-CAM gépészeti tervezés – gyártás, Solid Edge, Edge CAM szoftverekkel
Villamosipar és elektronika területén:
- a CAD elektronikai nyomtatott áramkör tervező és gyártó rendszer
- az OMRON PLC-k programozása
- a PIC mikrovezérlő
- az elektronikai oktató szoftverek és panelek
- CAD számítógépes konstrukciós tervezés - Solid Edge Siemens CAD programokkal
- CAM számítógépes gyártástervezés - Edge CAM szoftverrel
- CISCO Akadémiai tagság


